STOWARZYSZENIE TEATR MUMERUS STOWARZYSZENIE TEATR M U M E R U S

 


Fot.: IP Fot.: IP Fot.: IP

MIT ŚRODKA EUROPY: JARMARK CUDÓW

„Mit środka Europy: Jarmark cudów” jest kontynuacją działań rozpoczętych w roku 2006, kiedy wspólnie z praskim teatrem PiDivadlo zrealizowaliśmy w Krakowie i Pradze wspólny projekt pod nazwą „Mit środka Europy: Dr K. kontra Golem”. Podobnie jak w poprzednim, nawiązujemy w nim do wspólnego dziedzictwa Europy Środkowej, z tym, że o ile poprzednio zajmowaliśmy się mitami o sztucznym człowieku – Golemie i twórczością Franza Kafki, o tyle tym razem podstawowym tematem naszego projektu jest jarmark – miejsce, gdzie prezentuje się różne magiczne przedmioty, czary i remedia, a także na którym występują wędrowni kuglarze i szarlatani, jak również pątnicy, dziadowie i żebracy. Jarmark to także miejsce, gdzie po raz pierwszy doktor Faust prezentował swe tajemnicze sztuki...

Nasz projekt nawiązuje do obecnej w kulturze Krakowa i Małopolski a wywodzącej się z Europy Środkowej tradycji sowiźrzalskiej, czyli sowiego (a właściwie błazeńskiego) zwierciadła – stąd w scenariuszu wykorzystano wywodzące się z tego nurtu anonimowe teksty pochodzące z XVII wieku (ale brzmiące bardzo współcześnie) takie jak: „Peregrynacja dziadowska”, „Nędza z Bidą z Polski precz idą”, a także wszelkiego rodzaju magiczne porady, przepisy i zaklęcia, oraz, co niezwykle istotne: adaptacja autentycznej, jarmarcznej wersji „Przygód doktora Fausta”. Dobór tekstów wiąże się z innym istotnym tematem naszego projektu, jakim są czary i magia.

Kontynuacją projektu „Mit środka Europy” będzie premiera plenerowego spektaklu Teatru Mumerus „Jarmark cudów”, która odbędzie się w lipcu 2008 na dziedzińcu Muzeum Etnograficznego w Krakowie.

Program:

niedziela, 4 maja, godz. 20:00, Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej, Kraków, ul. Kanonicza 1

spektakl Teatru PiDivadlo (Praga)

Johannes Doctor Faust", reżyseria: Jan Prokeš

spektakl inspirowany jarmarczną wersją przygód doktora Fausta zrealizowany w konwencji teatru aktorskiego i teatru lalek

   

poniedziałek, 5 maja godz. 19:00, Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej, Kraków, ul. Kanonicza 1

spektakl Teatru Mumerus

czwartek, 8 maja, godz. 18:00, Nowy Sącz – Miasteczko Galicyjskie, ul. Lwowska 226

widowisko plenerowe we wspólnym wykonaniu Teatru Mumerus (Krakow) i Teatru PiDivadlo (Praga)

Fot.MP Fot.KP Fot.MP Fot.KP

piątek, 9 maja, godz. 19:00, Kraków, Willa Decjusza, ul. 8 Lipca 1943 roku 17 A  (w ramach Święta Europy)

 

 

 

 

Reżyseria: Wiesław Hołdys (Mumerus)

przy współpracy

Jana Prokeša (PiDivadlo),

scenografia: Jan Polewka,

muzyka: Barbara Zawadzka,

 Wykonawcy:

Beata Kolak Anna Lenczewska Anna Nowicka  

 

 

 

 

 

Fot.KP Fot.: IP fot. SP
Olga Przeklasa Karol Zapała

Robert Żurek

Fot.: IP Fot.: IP ot. SP

 oraz aktorzy PiDivadlo,

a także zespół muzyczny:

Ewa Ryks - akordeon,  Dominik Klimczak - perkusja, Józef Michalik - kontrabas, Janusz Witka -  klarnet, saksofon sopranowy) i Studio Teatru Mumerus

Współpraca produkcyjna: Kinga Piechnik, Maria Śmiłek, Michał Rdzanek, Kostiumy i prace krawieckie : Beata Bobek i Elżbieta Rokita - PIN art, Mechanizacja lalek i prace modelatorskie: Jerzy Szczepański, Wykonanie lalek: Magdalena Siejko Wykonanie rekwizytów: Krystyna Grzegocka  Prace stolarskie: Zbigniew Kluska - Stolarstwo Usługowe Lantryk,Wykonanie maski diabła Katarzyna Jędrzejczyk, Projekt plakatu: Ewa Natkaniec Transport: Firma Bińczycki Mieczysław Transport Osobowo-Bagażowy

  Fot.: IP   ot. SP

Fot.: IP

ot. SP

Aby zobaczyć galerię zdjęć ze spektaklu w Willi Decjusza autorstwa Ilji van de Pavert - kliknij tu

Aby zobaczyć galerię zdjęć ze spektaklu w Willi Decjusza autorstwa Sobiesława Pawlikowskiego - kliknij tu.

Autorzy zdjęć umieszczonych na stronie:Ilja van de Pavert (IP), Sobiesław Pawlikowski (SP),Kinga Piechnik, (KP) Marcin Popczyński (MP)

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym    

Województwa Małopolskiego

Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Program Operacyjny Promocja Twórczości

Wspólnoty Europejskiej w ramach Programu "Młodzież w działaniu."
Partnerzy:    

Pidivadlo

 

Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej

Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STeN

Stowarzyszenie Willa Decjusza
Sponsor:

Artur Wroński i Restauracja Chimera w Krakowie

 

Partnerzy medialni

 

 

Serdeczne podziękowania za bezinteresowną pomoc przy realizacji projektu zechcą przyjąć Panie i Panowie

Małgorzata Dąbrowa - Kostka, Magdalena Kasperska i Dominika Osiak z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego,  Bożena Bieńkowska, Antoni Bartosz i Józef Lenartek z Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Danuta Zajda z Teatru Zależnego, Jadwiga Figiel i Grzegorz Morek z Willi Decjusza, Robert Ślusarek i Janusz Matusik z Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, Grażyna Nowak z Tarnowskiego Teatru

Podziękowanie dla Tarnowskiego Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za nieodpłatne wypożyczenie rekwizytu - beczki.

 

Jakiesi to pałuby były niecnotliwe:

Nędza z Bidą, ledwie nas ostawiły żywe.

Bieda niesie smaciska, Nędza w koszu dzieci.

Diabał był potym w Polszcze, niech do piekła leci.

A czy są jakie remedia na ludzi złym urokiem przez czarownicę zadanym oczarowanych?

Są! Kto by tedy oczarowanych ludzi chciał ratować, naprzód wziąć od takiego pacjenta własnej uryny albo moczu garniec niemały, do którego ułożyć garść dobrą ziela nazwanego durant i psiego sadła łutów 4, niedźwiedziego łutów 8, zmieszać to dobrze i w szklanicy dobrze zawiązać, niech tak całe dwa miesiące na słońcu stoi i będzie z tego jakoby balsam zielony, który potem – przystawiwszy do ognia  i dobrze zwarzywszy -  we wszystkie otwory oczarowanego wlewać należy.

 

Gdzież się one czasy podziały,

Kiedy kiełbasy po świecie latały?

 

 

UWAGA - obraz ten ukazuje się jedynie tym, co mają czyste serca i uczynki. Kto by grzeszył myślą, powonieniem, smakiem i dotykiem – ten jeno biały placek ujrzy!

 

 
Nędza z Bidą z Polski idą...

 

 

... ale z Polski nie wynidą

 

 

 

Dziwne jakieś lata,

Alboć koniec świata,

Albo już bieg słońca

ustanie do końca.

 

© 2008 mumerus


Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.